De kogeldruk van een aanhangwagen
De wegligging van een aanhangwagen is ontzettend belangrijk op het moment dat jij met je auto of bestelbus en een aanhangwagen de weg op gaat. Een van de belangrijkste zaken die van toepassing zijn op de wegligging is dan ook de kogeldruk van de aanhangwagen. De kogeldruk is de kracht waarmee de kar op de trekhaak van de auto of bestelbus rust. Wanneer je met een aanhanger de weg op gaat, is het altijd belangrijk dat je rekening houdt met de maximale kogeldruk. Dit is de druk die een auto of bestelbus maximaal mag hebben op de trekhaak. Op de trekhaak van het voertuig staat altijd de maximale kogeldruk vermeld. Het is dan ook belangrijk om voordat je de weg op gaat met de kar, van te voren de kogeldruk te controleren.
Kogeldruk controleren
Er zijn speciale tools op de markt gebracht waarmee je eenvoudig de kogeldruk van de aanhanger kunt controleren. Wanneer de kogeldruk namelijk te hoog is, kan dit voor gevaarlijke situaties op het wegdek zorgen. Het is daarom ook belangrijk dat je de kar nooit te vol laadt. Je kunt dan beter een aantal keer op en neer rijden, dan in één keer waardoor er mogelijk ongelukken kunnen ontstaan. Bij het maken van aanhangwagens wordt er altijd aandacht besteed aan de kogeldruk van de aanhangwagen. Zo zal er bijvoorbeeld worden gekeken naar de afstand van de assen tussen de kern van de wielen. Om er voor te zorgen dat je zo comfortabel mogelijk kunt rijden met de kar is het vaak het beste om de kogeldruk zo dicht mogelijk bij de maximale kogeldruk te houden. Echter is het wel belangrijk om te weten dat je ook de kans loopt op het krijgen van een boete wanneer je met een kar de weg op gaat waarvan de kogeldruk veel te hoog is.
Te hoge kogeldruk
Veel mensen controleren niet de kogeldruk van hun kar voordat zij de weg op gaan. Dit geldt overigens niet alleen bij aanhangwagens, maar dit komt ook reelmatig voor bij caravans en vouwwagens. Wanneer de kogeldruk van de aanhanger te hoog is, kan het zijn dat de aanhanger onderweg gaat zwabberen en hierdoor mogelijk ook los schiet van het voertuig. Hierdoor kunnen er ongelukken ontstaan met ernstig letsel tot gevolg. Wanneer de kogeldruk van de kar te hoog is zal je dit vast en zeker merken tijdens het rijden. Je voelt dit namelijk meteen, want de aanhanger zal dan niet comfortabel op het wegdek liggen en mogelijk een snokgevoel geven aan jou als bestuurder van het voertuig. Een te hoge kogeldruk kan bijvoorbeeld komen doordat de lading te ver naar voren is geplaatst in de aanhanger. Ook kan dit komen doordat de vering van het voertuig en de trekhaak van dit voertuig overbelast zijn. Wanneer de kogeldruk dan te hoog blijkt, is het aan te raden om de lading in de aanhanger verder naar de achterkant te verplaatsen. Hierdoor zal de kogeldruk van de aanhangwagen zeker dalen.