De verschillende soorten smeersystemen voor je motor

Autorijden is voor veel mensen een noodzakelijkheid, maar motorrijden is een passie. Voor veel mensen is motorrijden is waar ze heel veel plezier aan beleven. En niet alleen het rijden zelf is leuk maar ook het kopen en onderhouden van je eigen motor. Wanneer je een motor hebt gekocht is het belangrijk om deze goed te onderhouden. Dit is niet alleen belangrijk omdat een motor een dure machine is die veel geld kost om te repareren of vervangen, maar ook omdat het verzekert dat de motor goed functioneert en dus veilig is op de weg. Zoals zowel automobilisten als motorrijders weten is een van de belangrijke aspecten van het onderhoud het smeersysteem. Een goed gesmeerde motor werkt beter en daarom controleren automobilisten natuurlijk ook regelmatig de olie.

In dit artikel gaan we in op de verschillende soorten smeersystemen. Sommige zijn namelijk effectiever dan anderen. Als je een goed smeersysteem wilt kunnen wij in ieder geval het bedrijf Ancotech aanbevelen.

Handsmering

Dit is het meest simpele smeersysteem en daarom niet heel erg handig motors en machines. Je kunt met een oliespuitje zelf het systeem smeren maar dit zal met regelmatige intervallen moeten gebeuren. Tegenwoordig zie je nauwelijks dat handsmering nodig is bij motors maar interessant genoeg was dat in het verleden wel het geval. Veel van de eerste motorfietsen moesten met de hand gesmeerd worden, om de zoveel tijd of de zoveel kilometers moest de berijder olie in de motor pompen. En dit was heel vaak nodig omdat veel van de olie vaak verbrande in de motor.

Druksmering

Een beter idee is dan ook druksmering. Bij druksmering zal het systeem vaak meerdere taken hebben, naast het smeren van hydraulische aspecten zal het smeersysteem ook voor koeling zorgen. Vanwege deze uitgebreide taken bevat een oliesmeersysteem dan ook vaak een warmtewisselaar of oliekoeler.

Spatsmering

Spatsmering is een ander smeersysteem dat kan worden toegepast. Bij spatsmering zal er olie uit het reservoir worden opgespat. Dit gebeurt meestal door een klein elementje dat is vastgemaakt aan een draaiende as. Deze elementjes gooien dan de olie omhoog. Je ziet dit systeem vaak terug in versnellingsbakken bijvoorbeeld.

Mengsmering

Dit is een andere manier van smering die heel handig is. Bij mengsmering wordt smeerolie gemengd met de brandstof. Dit gebeurt vaak bij auto’s. Deze auto’s hebben een aparte olietank waarbij de olie in de brandstof wordt gespoten. Het heeft wel als nadeel dat de olie uiteindelijk samen met de brandstof verbrand zal worden. Dit noemen ze dan ook ‘total loss smering’.