Wat haal jij allemaal uit e-commerce marketing?

Als bedrijf maar ook als consument hebben we dagelijks met marketing te maken. Het is overal om ons heen. Onze maatschappij heeft dit ook nodig omdat bedrijf anders geen producten en/of diensten aan ons kunnen verkopen. Een vorm van marketing is e-commerce marketing. Deze vorm van marketing heeft vooral in de laatste jaren flink gewonnen aan populariteit maar wat houdt deze vorm van marketing eigenlijk in?

Wat is e-commerce?

De definitie van marketing weten de meeste inmiddels waarschijnlijk wel al maar de definitie van e-commerce is voor sommige een stuk vager. Dit komt doordat het een behoorlijk ruim begrip is en soms voor verkeerde dingen wordt gebruikt. Om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen over de definitie van dit begrippen vertellen we hem graag nog een keertje aan je. E-commerce, of ook wel elektronische bedrijfsvoering, is de verzamelnaam voor de verschillende manieren waarop handel wordt gedreven op het internet. E-commerce gaat dus over de verkoop van producten en/of diensten via computernetwerken. Dit kan plaatsvinden in de Business to Business markt maar ook in de Consumer to Business markt.

Mogelijke activiteiten rondom e-commerce marketing

De activiteiten rondom e-commerce marketing zijn vrij breed en kunnen via verschillende kanalen plaatsvinden. Een van de meeste bekendste activiteiten zijn waarschijnlijk toch wel SEO en SEA. SEO staat uiteraard voor zoekmachine optimalisatie en SEA staat voor zoekmachine adverteren. Het verschillen tussen deze twee is dat via SEO “gratis” resultaten worden behaald en bij SEA wordt er per advertentie betaald en kost dus meer geld. Naast deze twee vormen wordt online advertising, email marketing, affiliate marketing en social e-commerce marketing ook veelvuldig gebruikt. Welke vorm het beste aansluit bij jullie hangt uiteraard helemaal af van de gestelde doelen.  

Zelf doen of uitbesteden

Wil je aan de slag met e-commerce marketing voor je bedrijf? Dan moet je jezelf goed afvragen of je dit zelf wilt doen of dat je dit liever wilt uitbesteden. Doordat marketing zo ontzettend breed is, is het soms moeilijk om de best mogelijke resultaten eruit te halen. Zeker als je geen marketing expert bent. Je e-commerce marketing uitbesteden aan een extern bedrijf is daarom zeker een verstandig keuze als je zeker wilt weten dat het goed gebeurt. Er zijn verschillende online marketingbureaus die deze diensten en andere gelijkwaardige diensten aanbieden. Wees niet bang dat je de touwtjes uit handen zal verliezen. Door duidelijke afspraken te maken weet iedere partij wat de wensen en eisen zijn en waar ernaartoe gewerkt kan worden.