Een tweedehands aanhangwagen kopen 

Een tweedehands aanhangwagen kopen 

Is je aanhangwagen aan vervanging toe? Dan heb je de keuze tussen het kopen van een nieuwe of een tweedehands aanhangwagen. Bij een nieuwe aanhangwagen is er weinig of geen controle nodig. Je weet waar je hem vooral zult gaan gebruiken. Als hij daaraan voldoet, is er geen probleem. Anders het gesteld met de aankoop van een tweedehands aanhangwagen. Jaarlijks worden er in Nederland alle mogelijke soorten tweedehands aanhangwagens verkocht van ongeremde open bakwagens, gesloten aanhangwagens tot de meest professionele plateauwagens Als je als koper van een tweedehands aanhangwagen weet waar je moet op letten kun je een vaak dure miskoop voorkomen. Ben je er minder mee vertrouwd? Dan neem je best iemand mee die van tweedehands aanhangwagens zoveel mogelijk af weet. Wanneer je achteraf vaststelt dat je tweedehands aanhanger onvoldoende of niet volgens het boekje werd onderhouden heb je ongetwijfeld extra kosten waar je niet had op gerekend.

Tweedehandswagen altijd grondig controleren 

Om een miskoop te voorkomen controleer je een tweedehands aanhangwagen altijd grondig voor je een definitieve beslissing neemt. Als je zo een onmisbare controle bij voorkeur laat uitvoeren die met deze materie vertrouwd is, kun je makkelijker een goede aanhangwagen met de juiste prijs- kwaliteitsverhouding op de kop tikken. Tweedehands aanhangwagens worden namelijk niet altijd verkocht omdat ze hun beste tijd achter de rug hebben zoals dat met een personenwagen. Ze worden vaak verkocht omdat ze niet meer gebruikt worden. Voor je tot aankoop van je tweedehands aanhangwagen overgaat, controleer je altijd grondig de torsieas, het frame en de dessel, de wiellagers, de verlichting en de kwaliteit van de banden en de remmen. Controleer de aanhangwagen zeker ook altijd op eventuele roestvorming.

Hoek torsieas

Ga zeker na welke hoek de torsieas normaal maakt. De steun of zogenaamde swing arm waar het wiel onder zit maakt een hoek tussen de 20 en 30 graden. Wanneer de steun waar het wiel staat horizontaal of naar omhoog wijst, laat je de as controleren door een vakman voor je een beslissing neemt.  Hou er zeker rekening mee dat de maximale draagkracht voor ongeremde aanhangwagens 750 kilo bedraagt. Bij twijfel is het laten uitvoeren van een technische controle altijd een goed idee.

Frame en dessel

Beiden zijn makkelijk visueel controleerbaar. Zoek onder de aanhangwagen naar eventuele beschadigingen, doorbuigingen of vervormingen. Als je die aantreft laat je de aanhangwagen best staan. Let zeker op de kwaliteit van de bevestiging van de torsieas aan het chassis van de aanhangwagen. Vaak zijn de chassisbalken gedeukt, vervormd of zelfs gescheurd, wat op overbelasting wijst. Meet ook altijd belangrijke afmetingen na. Dat doe je bij voorkeur van links naar rechts en diagonaal. Komen die resultaten overeen met de gegevens op het gelijkvormigheidsattest.

Wiellagers

Controleer het wiel als de aanhangwagen vrij van de grond staat. Controleer of het wiel soepel en zonder speling op de wiellagers. Dat doe je best door het wiel heen en weer en horizontaal tegenover de as te bewegen. Als dat onmogelijk is, is er ook geen speling en dus alles in orde. Eventuele speling kan verholpen worden door het wiel lager in te stellen. Controleer zeker ook het lagerhuis op beschadigingen. Zijn die aanwezig? Dan moet dat onderdeel vervangen worden.

Verlichting, banden en roestvorming

De kwaliteit van de verlichting en van de banden zijn ook belangrijk. Die verzekeren niet alleen je eigen veiligheid maar even goed die van de andere weggebruikers. De banden mogen uiteraard geen barsten, scheuren of andere beschadigingen vertonen. Controleer het rubber op slijtage. Het profiel van banden voor een aanhangwagen bedraagt 1,6 millimeter, maar voor de veiligheid hou je best een profieldiepte van minstens 2,5 millimeter aan. Zijn de banden overal gelijkmatig afgesleten en ondervind je niet te veel trillingen tijdens het rijden? Als dat het geval is, is de kans groot dat de banden aan vervanging toe zijn. Aanhangwagens hebben vaak een gegalvaniseerd of verzinkt chassis. Merk je dat bewegende onderdelen ernstig zijn verroest? Laat de aanhangwagen dan best staan en zoek verder.